Skip to content
Valmiskauppa

Verkkokaupan perustaminen: Kuinka perustaa verkkokauppa 2024

Harkitsetko verkkokaupan perustamista? Olet tullut oikeaan paikkaan. Tällä sivulla kerromme, miten onnistut tavoitteissasi ja luot kaupan täysin maksutta tekoälyn avulla. Samalla saat hyödyllisiä vinkkejä ja selkeitä ohjeita perustamisen eri vaiheista.

kuva-tuotekuvaus

Näin perustat menestyvän verkkokaupan

Modernin verkkokaupan perustaminen on suhteellisen helppoa valmiin verkkokauppapalvelun avulla. Lähtökohtaisesti palvelut sisältävät kaiken mitä tarvitset ja pelkkä aloittaminen riittää. Huomioi kuitenkin nämä asiat.

Tekoäly

Onnistu perustamisessa tekoälyn avulla

Ota ripaus taikuutta mukaan ja anna tekoälyn perustaa verkkokauppa puolestasi. Brändillesi istuva verkkokauppa syntyy käden käänteessä.

Vuonna 2024 tekoäly tulee kaikkialle, myös verkkokaupan avaukseen. Tekoäly tunnistaa kauppiaan brändin tarpeet ja luo esimerkiksi ekologisia tuotteita myyvälle verkkokaupalle maanläheisen värimaailman automaattisesti.

  • Tekoäly - Anna tekoälyn huolehtia suunnittelutyöstä puolestasi
  • Ilmainen - Käytä ilmaisia työkaluja verkkokaupan avaukseen
  • Nopea - Perusta verkkokauppa nopeasti ja helposti

Kokeile miltä sinun verkkokauppasi näyttäisi tekoälyn suunnittelemana. Palvelun tarjoaa Valmiskauppa.

kuva-muoti-kasilaukku
kuva-ranneke
Markkinointi

Valitse parhaat työkalut nettikaupan markkinointiin

Tee voittoa myymällä enemmän. Kiinnitä erityistä huomiota nettikaupan markkinoinnin työkaluihin ja ominaisuuksiin, jotta onnistut kasvattamaan myyntiä heti alusta alkaen.

Verkkokaupasta on hyvä löytyä heti laaja kirjo erilaisia työkaluja kaupan markkinoinnin toteutukseen. Liian usein verkkokauppa-alustoissa ei ole ollenkaan riittäviä ominaisuuksia tai sitten ne kuuluvat vain hyvin kalliisiin kuukausimaksullisiin palvelupaketteihin.

  • Alennuskoodit - Luo alennuskoodeja tuotteille ja toimituksille
  • Kampanjat - Toteuta osta 3, maksa 2 tyylisiä kampanjoita
  • Alennusportaat - Lisää ostomäärään perustuvien alennustasoja
Teemat

Toteuta upea verkkokauppa ilmaisilla teemoilla

Valitse valmiista ammattilaisten suunnittelemista teemoista verkkokaupan ulkoasu ja säästät huomattavasti aikaa sekä rahaa.

Brändisi - ulkonäkösi. Kun luot verkkokauppaa, hyödynnä ammattilaisten suunnittelemia ulkoasuja, jotta sinun ei itse tarvitse tehdä suunnittelutyötä tai ostaa sitä kalliilla hinnalla ulkopuolelta.

Suomen nykyaikaisimmat teemat löytyvät Valmiskaupasta. Voit valita useista eri vaihtoehdoista mieluisan ja toteuttaa verkkokaupalle unelmiesi ulkoasun todella helposti.

  • Vaihtoehtoja - Valitse useista eri teemoista brändille sopiva vaihtoehto
  • Responsiivinen - Ulkonäkö mukautuu automaattisesti eri laitteisiin
  • Muokattavissa - Varmista helppo editointi ja asettelun muokkaus
pikkupoyta
asettelu-4
Verkkokauppa-alusta

Löydä paras verkkokauppa-alusta ja hinta

Löydä yrityksellesi Suomen paras verkkokauppa-alusta ja olet askeleen lähempänä menestystä.

Verkkokauppa-alustoja on markkinoilla kymmeniä ja voikin olla vaikea valita se paras alusta. Teimme tämän takia Suomen suosituimpien verkkokauppa-alustojen vertailun, missä keskitytään pienyrittäjän tarvitsemiin ominaisuuksiin.

Helppokäyttöinen Valmiskauppa on vertailun ylivoimainen testivoittaja vuonna 2024. Verkkokaupan hinnat alkaen 19€ kuukaudessa.

Maksutavat

Tarjoa asiakkaille suosituimmat maksutavat

Aktivoi verkkokauppaan kaikki suosituimmat maksutavat helposti yhdellä sopimuksella. Esimerkiksi Klarna Checkout tarjoaa verkkopankkimaksut, korttimaksut ja laskun heti käyttöön.

Klarna Checkout ja Paytrail ovat Suomen suosituimpia verkkokaupan maksupalveluja. Näistä kahdesta kannattaa valita sinulle sopiva kumppani ja aloittaa maksujen vastaanottaminen.

  • Klarna Checkout - Saa kaikki maksutavat yhdellä sopimuksella ilman kiinteää kuukausimaksua
  • Paytrail - Ota suosituimmat maksutavat helposti käyttöön
  • Yhden sivun kassa - Nosta helpolla kassasivulla konversiota
asettelu-lompakko-kyna
kangas-pellava
Helppokäyttöisyys

Menestyminen ei vaadi kurssia tai koulutusta

Nykyajan helppokäyttöisellä verkkokaupalla onnistut vallan mainiosti myös itse. Ulkopuolinen apu ei ole välttämätöntä verkkokaupan perustamisessa ja myynnin käynnistyksessä.

Monet verkkokauppa-alustat saat käyttöön muutamassa minuutissa luomalla yritykselle tilin palveluun. Palvelun käyttöönotto on siten verrattain helppoa.

Vuoden 2024 uutuutena tekoäly perustaa jo kaupan puolestasi sopivalla ulkoasulla. Käytännössä tällöin sinun ainoiksi tehtäviksi jää tuotteiden lisääminen ja maksu- sekä toimitussopimusten tekeminen, jonka jälkeen myynnin voikin jo käynnistää.

Ohjeet

Verkkokaupan perustamisen vaiheet

Verkkokaupan perustaminen on teknisesti mahdollista muutamassa minuutissa, mutta sitä ennen kannattaa varata riittävästi aikaa suunnitteluun. Erityisen tärkeää on tehdä realistinen suunnitelma siitä, mitä ja kenelle myyt, sekä mikä on ensimmäisen vuoden budjetti ja myyntitavoite.

Hyvin suunniteltu aloitus antaa sinulle mielenrauhaa ja säästää sinut monilta odottamattomilta tilanteilta. Seuraavassa kerromme tarkemmin eri vaiheista, joita on hyvä ottaa huomioon.

kuva-vaatesuunnittelija

 

#1 Mieti kohderyhmä; Mitä tuotteita ja mille kohderyhmälle olet aikeissa myydä verkkokaupalla

Tutki markkinoita ja kohderyhmääsi. Selvitä, mitä tuotteita kysytään ja kenellä on niille eniten tarvetta. Mieti myös, miten tuotteesi erottuvat kilpailijoista.

Valmistan itse tuotteita myyntiin

Keskity laatuun ja yksilöllisyyteen. Itse valmistetuilla tuotteilla on mahdollisuus erottua uniikin designin ja laadun ansiosta. Mieti, miten voit tuoda esiin tuotteidesi ainutlaatuisuutta.

Voit yhtä hyvin myydä design villasukkia tai koruja omalla verkkokaupalla. Tuo kuitenkin aina esille tuotteiden ainutlaatuisuus ja kotimainen käsityö. Asiakkaat ovat usein valmiita maksamaan näistä kahdesta ominaisuudesta.

Harkitse myös liittymistä Suomalaisen työn liittoon ja/tai oman alan yhdistyksen jäseneksi esim. Suomen käsityöyrittäjien liittoon. Lisää mukaan kuulumisesta logo ja maininta verkkokauppaa ja korostat asiakkaan silmissä toimintasi ammattimaisuutta & uskottavuutta.

Ostan myytävät tuotteet

Selvitä luotettavia tavarantoimittajia ja vertaile hintoja. Huomioi toimitusajat ja -kulut sekä mahdolliset tullimaksut, erityisesti jos tuotteet tulevat ulkomailta.

Toimiessa tuotteiden jälleenmyyjänä paras kate tehdään usein tuotteiden sisäänostossa. Muista neuvotella tukkuhinnoista mahdollisuuksien mukaan ja pyydä esimerkiksi edullisempia ensimmäisiä koe-eriä myyntiin. Myynnin voluumin kasvaessa saat usein automaattisesti edullisemmat hinnat.

Mistä tuotteet verkkokauppaan?

Tutki erilaisia lähteitä, kuten tukkumyyjiä, valmistajia tai dropshipping-palveluita. Hakukoneilla löydät englannin kielellä suuren määrä vaihtoehtoja verkkokauppasi tuotteiden toimittajaksi. Vertaile hintoja, laatua ja toimitusehtoja eri toimittajien välillä.

Myyn tuotteita suomessa

Myynnin käynnistys on luontevaa ja helppoa aloittaa kotimaisilta markkinoilta. Saat helposti käyttöön tarvittavat maksutavat, toimitustavat ja kaiken muun mitä tarvitset verkkokaupalla myyntiin. Kotimaisia asiakkaita on myös helppoa palvella suomen kielellä.

Lähden valloittamaan kansainväliset markkinat

Helpoimmillaan kansainvälinen myynti on verkkokaupan kielen, maksutapojen ja logistiikan kääntäminen kohdemaata vastaavaksi. Nämä ovat pitkälti teknisiä asioita ja vähintään yhtä tärkeää on tutkia kohdemarkkinoiden kulttuuria sekä ostokäyttäytymistä.

Eri maissa voi kuitenkin olla suuria eroja mm. asiakkaiden ostokäyttäytymisen suhteen. Se mikä on toiminut loistavasti Suomessa ei välttämättä toimi samalla tavalla muualla. Tee siis selvitystyö kunnolla ja pyri tarvittaessa löytämään hyviä kumppaneita ja kanavia mitä kautta pääset eteenpäin kansainvälisellä markkinalla. Kielitaito ja kulttuurinen ymmärrys ovat avainasemassa kansainvälistymisessä.

Mieti, millaisia kumppaneita tarvitset ja miten huomioit esimerkiksi eri maiden säädökset ja verotuksen. Sitten vain rohkeasti avaamaan kauppaa ulkomaille.

asettelu-lompakko-kuksa

 

#2 Tee laskelmat; Määrittele tavoitteet ja laske verkkokaupan hinta

Aseta realistiset myynti- ja kasvutavoitteet. Ota huomioon kustannukset, kuten verkkokauppa-alustan maksut, varaston hankinta ja ylläpito, markkinointi ja toimituskulut. Arvioi myös ennakoimattomat menot.

Määrittele ensimmäisen vuoden myyntitavoite ja budjetti

Pohdi ensimmäisen vuoden myyntitavoitteita ja kerää mahdollisimman paljon tietoa markkinasta sekä kilpailevista toimijoista. Analysoi tietoa ja mieti millainen osuus markkinoista on mahdollista tavoittaa. Muista suhteuttaa markkinointibudjetti oikein, eli mitä isompaa osuutta olet tavoittelemassa sitä isompi pitää myös markkinointibudjetin olla.

Laske tarvittava budjetti tavoitteiden saavuttamiseksi, mukaan lukien kiinteät kulut, markkinointi, varasto ja muut operatiiviset kulut.

Mistä syntyy verkkokaupan kustannukset?

Verkkokaupan kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä ovat verkkokauppa-alusta, maksujärjestelmät, varasto, markkinointi ja mainonta, toimituskulut, pakkausmateriaalit sekä mahdolliset henkilöstökulut.

Vertaile eri verkkokauppa-alustojen hintoja ja ominaisuuksia

Tutki ja vertaa eri verkkokauppa-alustojen hintoja, ominaisuuksia ja skaalautuvuutta. Huomioi alustojen tarjoamat kasvun mahdollisuudet, käytettävyyden helppous, tukipalvelut sekä mahdollisuudet tehdä verkkokauppaan mukautuksia yrityksesi tarpeiden mukaan.

Vertailussa voit käyttää apuna esimerkiksi verkkokauppa-vertailu.fi sivustoa.

Mitä maksaa verkkokaupan perustaminen?

Verkkokaupan perustamisen kustannukset vaihtelevat valitun verkkokauppa-alustan, lisäpalveluiden, markkinointikulujen ja mahdollisten ulkoisten asiantuntijoiden käytön mukaan. Alkukustannukset voivat vaihdella muutamasta eurosta useisiin tuhansiin euroihin.

Verkkokaupan hinta alkaen 0€ + 19€/kk

Tee se itse palveluna verkkokaupan perustaminen on kaikista edullisinta ja onnistuu verrattain nopeasti. Saat palveluun rekisteröitymällä teknisesti täysin valmiin verkkokaupan hintaan 0€. Tämän jälkeen ainoa kustannus on kuukausimaksu, joka esimerkiksi Valmiskaupassa on 19€ / kuukausi alkaen.

Räätälöidyn verkkokaupan hinta

Verkkokaupan räätälöinti tarkoittaa yleeensä ulkoasun mukauttamista yrityksen brändiin ja liiketoimintaan sopivaksi. Räätälöinti voi olla pieni ulkoasuun liittyvä muutos tai täysin uusi toiminnallisuus, joka auttaa esimerkiksi palvelemaan kanta-asiakkaita paremmin. Räätälöinnin kustannus lähtee sadoista euroista ja voi nousta kymmeniin tuhansiin euroihin isomman projektin myötä.

maljakot

 

#3 Luo brändi; Visioi millainen on brändisi ja löydä sopiva verkkotunnus

Määritä brändisi identiteetti, arvot ja kohderyhmä. Tämä auttaa luomaan vahvan ja tunnistettavan brändin, joka resonoi asiakkaiden kanssa ja erottaa sinut kilpailijoista.

Mieti mikä on kauppasi nimi ja millaisen visuaalisen ilmeen haluat brändillesi

Valitse verkkokaupalle nimi, joka kuvastaa liiketoimintaasi ja houkuttelee kohdeyleisöäsi. Monesti parhaat brändinimet ovat lyhyitä ja helposti muistettavia. Visuaalisen ilmeen suunnittelusa kiinnitä huomiota kuvainnolliseen logoon ja sopivaan värimaailmaan. Mieti vaihe vaiheelta miten ne heijastavat brändisi persoonallisuutta ja arvoja.

Logon suunnittelussa voit käyttää apuna ulkopuolista ammattilaista, esimerkiksi paikallista mainostoimistoa. Netissä on myös olemassa lukuisia palveluja oman logon suunnitteluun. Näiden jälki ei välttämättä yllä mainostoimistotasolle, mutta pääset näillä suunnitteluohjelmilla hyvin ja edullisesti liikkeelle.

Näin valitset kaupalle hyvän verkkotunnuksen

Valitse verkkotunnus, joka on lyhyt, helppo muistaa ja kirjoittaa, sekä liittyy läheisesti kauppasi nimeen tai toimialaan. Vältä erikoismerkkejä, numeroita ja väliviivoja, koska ne aiheuttavat sekaannuksia ja tekevät verkkotunnuksen lausumisesta hankalaa esimerkiksi radiomainoksessa.

.fi päätteisiä verkkotunnuksia voit etsiä viestintäviraston verkkotunnushausta.

Voit myös ostaa jo aiemmin varatun verkkotunnuksen

Verkkokaupassa hyvällä verkkotunnuksella on erittäin iso arvo ja siihen kannattaa myös sijoittaa. Jos haluamasi verkkotunnus on jo varattu, harkitse sen ostamista nykyiseltä omistajalta. Tämä on yleensä kalliimpi vaihtoehto, mutta jos nimi on erityisen hyvä, se voi olla sijoituksen arvoinen.

Kansainvälisiä ja varattuja, mutta myynnissä olevia verkkotunnuksia voit etsiä esimerkiksi godaddy-palvelusta.

varimallit

 

#4 Valitse alusta; Perusta verkkokauppa yrityksellesi ja viimeistele ulkoasu valmiista teemoista

Aloita valitsemalla sopiva verkkokauppa-alusta, joka vastaa yrityksesi tarpeita. Hyödynnä alustan tarjoamia valmiita teemoja verkkokaupan luomiseen, jotta saat nopeasti ammattimaisen ja houkuttelevan ilmeen.

Perusta verkkokauppa parhaalla verkkokauppa-alustalla

Verkkokauppa-alusta on yksi tärkeimmistä valinnoista ja siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Vertaile alustan ominaisuuksia, hintoja ja saatavilla olevia teemoja. Valitse alusta, joka tarjoaa kattavat työkalut tuotteiden ja tilausten hallintaan sekä maksujen käsittelyyn. Kokeile lopuksi vielä verkkokaupan hallintaa.

Kaiken ollessa kunnossa aloita verkkokaupan varsinainen perustaminen. Seuraa alustan ohjeita ja verkkokauppa on tuota pikaa pystytetty.

Katso Suomen suosituimpien verkkokauppa-alustojen vertailu.

Viimeistele verkkokaupan ulkoasu

Verkkokaupan ulkoasulla on suuri merkitys. Asiakkaat luovat kaupasta mielikuvan ensimmäisen 5 sekunnin aikana. Valitse kaupalle sellainen ulkoasu, joka heijastelee brändiäsi ja houkuttelee kohderyhmääsi. Ulkoasuissa kannattaa hyödyntää ammattilaisten valmiiksi suunnittelemia teemoja.

Uusimpana apuna mukaan on tulossa tekoäly, joka hoitaa teeman valinnan ja suunnittelun täysin puolestasi. Tutustu Valmiskaupan tekoälyavaukseen. Voit kokeilla ilmaiseksi miltä sinun verkkokauppasi näyttäisi.

Voiko verkkokaupan perustaa ilman y-tunnusta?

Kyllä voi. Suomessa y-tunnus on suositeltavaa, mutta ei aina pakollista pienimuotoisessa myynnissä. Maksupalveluntarjoajat kuten Paytrail ja Klarna kuitenkin vaativat aina y-tunnuksen, jotta voivat myöntää verkkokauppaan maksutavat.

Kannattaa myös tarkista verotukseen ja lainsäädäntöön liittyvät vaatimukset ennen verkkokaupan perustamista. Suositeltavaa voi olla yrityksen perustaminen ja siinä pääset liikkeelle patentti ja rekisterihallituksen kotisivulta.

pehmolelu-kirahvi

 

#5 Lisää sisältö; Listaa tuotteet myyntiin ja valitse maksutavat, toimitustavat ja muut asetukset

Laadukkaasti toteutettu tuotteiden lisääminen ja kattavien maksu- sekä toimitustapojen valinta ovat keskeisiä asioita onnistuneen verkkokaupan pyörittämisessä. Panosta näihin osa-alueisiin varmistaaksesi sujuva ostokokemus asiakkaillesi.

Listaa tuotteet hakukoneystävällisellä tavalla

Tuotekuvauksen tehoa ei kannata aliravioida. Käytä selkeitä ja kuvaavia tuotenimiä, kirjoita yksityiskohtaisia tuotekuvauksia sekä lisää relevantteja avainsanoja, jotka auttavat tuotteitasi löytymään hakukoneissa. Nämä ovat avainasemassa hakukoneoptimoinnin onnistumisen kannalta.

Panosta tuotekuviin ja lisää videoita

Verkossa tuotteita ei pääse hypistelemään, joten kerro tuotteesta kuvilla. Laadukkaat tuotekuvat ja videot lisäävät tuotteiden houkuttelevuutta ja auttavat asiakkaita ymmärtämään tuotteiden ominaisuudet. Kuvien ja videoiden tulee olla ammattimaisia ja edustaa tuotetta mahdollisimman tarkasti. Epäselvät tai tuotteen kuvauksesta poikkeavat kuvat saavat usein asiakkaan jättämään ostoksen tekemättä.

Aktivoi maksutavat ja mieti millä tavalla toimitat tilaukset

Tarjoa kattavat maksuvaihtoehdot, kuten korttimaksut, verkkopankit ja laskulle tilauksen. Suomen kaksi suurinta välittäjää ovat Klarna Checkout ja Paytrail. Valitsemalla näistä toisen voit olla varma maksuliikenteen onnistumisesta.

Valitse toimitustavat, jotka sopivat tuotteillesi ja palvelevat asiakaskuntaasi. Kuluttajakaupassa suosituimpia ovat Postin ja Matkahuollon tarjoamat noutopisteet. Saat nämä kätevästi yhdellä sopimuksella Pakettikauppa.fi palvelun kautta.

Tarkista yhteystietojen ja asetusten olevan oikein

Varmista, että kaikki yhteystiedot, toimitusehdot ja muut tärkeät tiedot ovat ajantasaisia ja helposti löydettävissä verkkokaupassasi. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta ja parantaa asiakaskokemusta.

Lisää kauppaan vähintään nämä tiedot:

  • Yhteystiedot
  • Toimitusehdot ja palautusehdot
  • Tietosuojaseloste
suunnittelu

 

#6 Julkaise kauppa; Testaa hyvin ja julkaise verkkokauppa

Ennen verkkokaupan julkaisua, on tärkeää suorittaa perusteelliset testit ja varmistaa kaiken toimivan sujuvasti. Testaa kaikki ominaisuudet ja prosessit, jotta asiakkaat saavat parhaan mahdollisen kokemuksen.

Kokeile omaa verkkokauppaa tekemällä testitilauksia

Rekisteröi verkkokauppaan tili asiakkaana ja tee testitilauksia. Tällä tavalla varmistat verkkokaupan toimivan ongelmitta ja maksu- sekä toimitustapojen näkyvän oikein kassalla. Mikäli käytät toimitustavoissa muuttuvaa hinnoittelua esimerkiksi painon perusteella, on se hyvä tarkistaa lisäämällä erilaisia tuotteita ostoskoriin ja siirtymällä kassalle. Selaile myös tuoteryhmiä, sivuja sekä muita linkkejä ja varmista kaiken toimivan.

Päästä asiakkaat ostoksille julkaisemalla kauppa

Kun olet varmistunut siitä, että kaikki toimii odotetusti, on aika julkaista verkkokauppa. Kaupan julkaisu kannattaa suunnitella ja ajoittaa huolellisesti, jotta saat mahdollisimman paljon huomiota lanseeraushetkellä.

Pidä julkaisutilaisuus ja käynnistä markkinointi

Kuvittele verkkokauppasi olevan aluksi sama asia kuin myymälän perustaminen metsän keskelle. Jotta myynnin saa käyntiin tulee verkkokauppasi näkyä mahdollisimman monessa paikassa ja mahdollisimman monille asiakkaille.

Verkkokaupan julkaisun yhteyteen kannattaa harkita julkaisutilaisuuden järjestämistä, joko fyysisesti tai virtuaalisesti. Käynnistä samanaikaisesti markkinointikampanjasi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Saat kiinnostuksen heräämään luomalla muutaman ohittamattoman supertarjouksen. Tällä tavalla saat näkyvyyttä ja houkuttelet alkuvaiheen asiakkaat verkkokauppaasi ostoksille.

Alun näkyvyyden ja tunnettavuuden hankkiminen on usein kaikista vaikein tehtävä ja siihen kannattaa panostaa työaikaa sekä rahaa mahdollisuuksien mukaan. Mitä paremman näkyvyyden saavutat, sitä enemmän sinulla on mahdollisuus kasvattaa myyntiä.

valomainos-world

 

#7 Markkinoi; Markkinoi verkkokauppaa aktiivisesti ja onnistu liiketoiminnan kasvattamisessa

Aktiivinen ja strateginen markkinointi on avainasemassa verkkokaupan menestyksen kannalta. Keskity löytämään oikeat kanavat ja viestit, jotka tavoittavat ja puhuttelevat kohderyhmääsi.

Hyödynnä verkkokauppa-alustan markkinointyökaluja erilaisten kampanjoiden luomisessa

Käytä verkkokauppa-alustasi tarjoamia markkinointityökaluja, kuten sähköpostimarkkinointia, alennuskoodien luomista ja kohdennettuja mainoskampanjoita. Näiden työkalujen avulla voit luoda tehokkaita kampanjoita, jotka houkuttelevat uusia asiakkaita ja pitävät vanhat asiakkaat tyytyväisinä.

Esimerkkejä erilaisista kampanjoista:

  • Alennuskoodit
  • Osta 3, maksa 2
  • Ostoskorin loppusummaan perustuvat alennusportaat
  • Tuotteen ostomäärään perustuva määräalennus
  • Asiakkaan ostoshistoriaan perustuva kanta-asiakasalennus

Pyri kasvattamaan asiakasrekisteriä keräämällä sähköpostiosoitteita

Kerää asiakkaidesi sähköpostiosoitteita ja rakenna niiden avulla vahva asiakasrekisteri. Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja informoida heitä uusista tuotteista, tarjouksista ja muista uutisista.

"Sähköpostimarkkinointi on usein kaikista kustannustehokkain tapa tehdä markkinointia verkkokauppasi tuotteista ja palveluista kiinnostuneille asiakkaille."

Toteuta markkinointia hakukoneissa ja sosiaalisen median alustoilla

Investoi hakukonemarkkinointiin ja hyödynnä sosiaalisen median alustoja, kuten Facebookia ja Instagramia tavoittaaksesi laajemman yleisön. Käytä kohdennettuja mainoksia ja sisältömarkkinointia rakentaaksesi bränditietoisuutta ja houkutellaksesi kävijöitä verkkokauppaasi.

Keskity markkinoinnissa siihen mikä toimii sinun verkkokaupassa

Seuraa ja analysoi markkinointitoimenpiteidesi tuloksia. Käytä analytiikkatyökaluja ymmärtääksesi, mitkä strategiat toimivat parhaiten ja missä on parantamisen varaa. Keskity siihen, mikä toimii ja optimoi strategiaa jatkuvasti parempien tulosten saavuttamiseksi.

Google Analytics 4 - Paras verkkokaupan analytiikka

Verkkokaupan kaiken kattavaan analysointiin löytyy monia työkaluja. Suosituin on Googlen maksuton Google Analytics 4 analytiikkapalvelu, jonka avulla analysoit tarkasti verkkokaupan kävijöitä, hakusanoja, myyntejä ja monia muita tietoja. Samalla saat parhaan mahdollisen hyödyn irti Google Ads hakusanamainonnasta.

Meta Pixel - Some analysointi ja markkinoinnin optimointi

Meta pixel tarjoaa kauppiaalle työkalut seurata Metan alustalla tapahtuvan markkinoinnin tuloksia ja optimoida markkinoinnin tuottoa. Optimoinnin avulla mainonta kohdistuu paremmin ja saat samalla markkinointibudjetilla paremman tuoton.

kuva_valoshow

Lopuksi

Verkkokaupan perustaminen on kaikista tehokkain tapa tavoittaa asiakkaita Suomesta ja ympäri maailmaa. Sen avulla voit laajentaa markkina-aluettasi paikallisesta globaaliin ja tarjota tuotteita sekä palveluja asiakkaille, jotka eivät koskaan olisi löytäneet perinteiseen kivijalkamyymälään. Olipa markkina-alueesi Suomi, Pohjoismaat, Eurooppa tai jokin muu, verkkokauppa avaa ovet laajempaan asiakaskuntaan ja tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa liiketoiminnan uusille ulottuvuuksille.

Aloita oma menestystarinasi verkossa ja kokeile miltä sinun verkkokauppasi näyttäisi tekoälyn suunnittelemana.

Julkaistu: 22.1.2024
Kirjoittaja: Valmiskaupan verkkokauppa-asiantuntijat